Wednesday, September 21, 2011

perhatian kepada doktor-doktor

Assalamualaikum :)

ok kali ni nak post pasal doktor..





yup,,kerjaya sebagai seorang doktor..ok what comes in your mind??
mestilah satu kerjaya yg suci lagi mulia,penuh tanggungjawab,berisiko tinggi,prihatin dan mengambil berat...

ok itu antara yg ter-list dalam otak aku bila cakap pasal "doktor".


enuff pembuka bicara..

lately ni aku kerap kena selsema..yg worse nye selsema aku ni bukan yg berair nak meleh tu tapi hidung tersumbat..

ok,terseksa yes! bila cuaca sejuk or malam je en,aku akan sukar nak bernafas by hidung..kena guna mulut..
dah pergi 2,3 klinik dan try macam2 jenis ubat..

ade yang x beri kesan at all dan ade ubat yg bg kesan but hanya untuk efek sementara :(

yg menyedihkan lagi ialah..doktor-doktor yg aku jumpa tu..



yg 1st klinik aku pergi,berurusan dengan doktor perempuan..

aku cakap laa aku ni selsema camtu camni,bla bla..

then dia just cakap ok..saya bg awak ubat selsema for clogged nose..

...ubat dia lgsung tak bg efek...

and yg wat aku keciwa is,dia just dgar n tak tanye pun ape-ape lagi question for further details..

macam nak cepat-cepat habiskan 1 patient and treat other lak..



2nd klinik aku pergi after a week..

since ubat klinik 1st tuh tak menjadi en..

ok doktor lelaki pulak..aku cakap la simptom selsema aku

and aku siap cakap ubat yg aku pnah makan before tapi the selsema still ade jugak..

doktor tuh just angguk-angguk..then dia check aku jap..pastuh tros suh tunggu kat luar..

aku macam dats alll???

tu je?

ouh..ok..frust lagi..doktor ni bg aku another pil yg for selsema jugak tapi yg laen nye jenis la dan nose spray..nose spray tuh membantu tapi temporary effect je la..



selepas dah 1 month,selsema aku still camtu gak T.T

ok,malam isnin tuh abah aku suruh g klinik jugak..for the last..

kalo still same,tros g hospital.haha..

kali ni aku pack semua jnis ubat yg doktor2 before ni bg..

and aku berazam aku tak kira..aku nak bebel and mengadu macam2 ak kat doktor kali ni so dia dgar btol2 and diagnose selsema aku ni btol2..


3rd klinik..doktor lelaki..

dia tanye how do i feel,tanya kalau macam ni,macam tu aku still selsema jugak ke?

and byk lagi soalan yg pasti dia mmg siasat btol2..

aku nagdu ckap dah a month aku macam ni,and aku tunjuk kat dia segala pil yg aku telan but tak sembuh gak..

then dia bawak g treatment room,dia suruh staff dia prepare menthol crystal solution untuk aku..lega sikit rase..

then dia check aku lagi n terang setiap ubat yg dia akan bagi dekat aku nanti..

aku puas hati dgan doktor kali ni..

and alhamdulillah ubat-ubat yg dia bg kat aku berkesan..

dia bg aku 6 jenis ubat..bukan for selsema je..allergy,cairkan kahak and antibiotik..

aku dah tak selsema sekarang! yeayy :)


so,pada semua doctor to be...

plisss..tanye btol2 kat patient tuh ape dia rase..

prihatin sket,caring,buatla conversation 2 hala dgan patient..

mesra pesakit..mesti korang akan jadi doktor feveret :)


Dr.Adibah <<<

Dr.Hani Idzaida <<< dokter ni mesti byk cakap en..haha


Dr.Fatin Liyana :) << faveret doctor to be blogger nih..xsabar nak jadi patient bley?


bye :D

2 comments:

  1. kasihan betulll...sabar jer la akk....may b dr tgh bz or get enuff tired thaats y x bg respond...

    ReplyDelete
  2. kesiannya.macam ina pulak,batuk tak baik-baik lagi.malas nak pergi klinik tu lagi.

    ReplyDelete

ape? nak komen ye,silakan! :D